Prace, modernizacje, testy ... - cnccad

Idź do spisu treści

Menu główne:

Prace, modernizacje, testy ...

Po godzinach

Samolot jest przewidziany do latania w dzień, lecz bezpieczeństwo nawet w dzień jest wymagane.
Nie posiadał on żadnego oświelenia nawigacyjnego oraz świateł stroboskopowych.



Zaczęliśmy od świateł stroboskopowych ale będąc w XXI w , testy robimy na  diodach LED.
Wynik był dobry. Osiągnęliśmy ponad 2000 lux-ów! Pomiary błysku to 36 000 lux
Testy wykonaliśmy w ciemnym pomieszczeniu, co widać na filmie.
Wzór błysków i częstotliwość zaciągnięta została z samolotów firmy Airbus-a , czyli 2 błyski na 1s
Boeing ma 1 błysk na 1s.
Nasze urządzenie jest na tyle uniwersalne, że można je programować według siebie i zgodnie z obowiązującymi przepisami.





Te same testy przeprowadziliśmy przy oświetleniu 870 lumenów.
Wynik według nas, też jest równie dobry.
Na chwile obecną, zaadoptowaliśmy szkiełka obrysowe samochodowe.
Planujemy wykorzystać akryl odlewniczy, który można wyśmienicie obrabiać a daje
nam możliwość osiągnąć taki kształt lampy jaki będziemy chcieli.





Zastosowane diody LED są sporych rozmiarów i wymagają chłodzenia lub odpowiedniego sterowania częstotliwością pulsu.
Przy zalecanym napięciu i błyskach 1s nie wymagały chłodzenia a prąd chwilowy wynosił 0,21mA przy 9,2V
Obecnie wzrósł , gdyż przekroczyliśmy wartość napięcia nominalnego do 11V. Producent diody twierdzi że przy prawidłowym jej chłodzeniu,
powinna świecić 40 000tyś godzin. Przy napięciu 9,2V to wynik jest 50 000tyś godzin. To sporo.

Nasz Tulak posiada klapy sterowane elektrycznie.
Rozwiązanie sterowania nimi obecnie jest zrealizowane na sterowniku czasowym ( specyficzny przekaźnik czasowy ) i dwóch wewnętrznych krańcówkach.
Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe sterowanie. Jego działanie jest proste, skuteczne i pewne. Jednym przełącznikiem obrotowym ustawiamy kąt klap, a siłownik elektryczny ustawia je pod odpowiednim zadanym kątem. To spowodowało łatwość konfiguracji samolotu do lądowania tym bardziej że przełącznik jest obrotowy i swoim ułożeniem symuluje kąt położenia czyli "wizualizuje" kąt.
Za awioniką, została wykonana całkowicie nowa płyta z automatyką samolotu. System jest niezależy, czyli w przypadku awari, można bezpiecznie lecieć dalej.
Systemy zabezpieczeń są tak zaprojektowane, że nawet przykładowo zablokowane klapy w konfiguracji do lądowania lub do przelotowej, nie stanową żadnego problemu. Tylko umiejętność pilota ma tu znaczenie.
Każda instalacja ma swój "tor". Wyłącza się i samolot leci bezpiecznie dalej. Chyba że problem wystąpi w silniku lub jego osprzęcię. Wówczas to...paciorek i szukamy miejsca do bezpiecznego lądowania
.

Jak pewnie zauważyliście, oświetlenie nawigacyjne , strobo , światła lądowania są wykonane w technologi LED. Staramy się do tak starej konstrukcji wnosić nowe technologie. Był pomysł dla świateł lądowania zastosować xenony. Tylko w jakim celu ?
LED-y są równie dobre jak nie lepsze. A napewno mniej zawodne i oszczędne.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego